Шкільне цькування або шкільний булінг (англ. school bullying) — загальний термін, яким означають систематичні переслідування з образами, цькуванням, упереджене ставлення у навчальному закладі. Зазвичай, термін означає переслідування серед учнів, рідше зустрічається цькування учнів вчителями, ще рідше — цькування вчителя учнями. За дослідженнями ЮНІСЕФ, з фактами шкільного булінгу в Україні мали справу 67% дітей у віці від 11—17 років протягом останніх трьох місяців. Також, 24% дітей стали жертвами, а 48% з них нікому не розповідали про ці випадки. Дещо частіше за інших дітей піддаються булінгу сором’язливі, зі зразковою поведінкою діти, а також діти, які, в силу різних життєвих обставин, «замкнуті в собі» а також діти з сімей з низьким рівнем прибутку.

Олена Ожийова, одна із перших українських науковців, що досліджували шкільний булінг (шкільне цькування), виділяє два основних його види:

1. Фізичний шкільний булінг – умисні штовхання, пирхання, стусани, удари, нанесення побоїв, тілесних ушкоджень та ін.;

· сексуальний булінг є підвидом фізичного (дії сексуального характеру).

2. Психологічний шкільний булінг – насильство, пов’язане з дією на психіку, що наносить психологічну травму шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно спричиняється емоційна невпевненість. До цієї форми булінгу можна віднести:

· вербальний булінг, де знаряддям слугує голос (образливе ім’я, з яким постійно звертаються до жертви, обзивання, дражніння, зведення наклепів, поширення образливих чуток та ін.);

· образливі жести або дії (наприклад, плювки в жертву або в її напрямку);

· залякування (використання агресивної мови тіла й інтонації голосу для змушення дитини робити чи не робити щось);

· ізоляція (жертва навмисно ізолюється, виганяється чи ігнорується частиною або всім класом);

· вимагання (у дитини вимагають гроші, їжу, інші речі, примушують щось вкрасти);

· пошкодження та інші дії з майном (пошкодження, викрадення, заховання особистих речей жертви);

· шкільний кібербулінг – пригноблення за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв (пересилання двозначних зображень і фотографій, обзивання, зведення наклепів та ін.).

Кiлькiсть переглядiв: 110

Коментарi